| 
                                         Upravo je objavljena 2. domaća zadaća. 
 
 Iako su svi dobili mailom osnovne informacije
 o pogreškama u rješenjima 1. zadaće, želim navesti 
 neke česte zabune i krive zaključke. To su uglavnom
 tipične "početničke" pogreške pri upoznavanju
 novih pojmova i ispravljaju se vježbanjem, ali ima
 i nekih logičkih pogrešaka koje nisu stvar "dublje"
 matematike.
 
 -  U 5.(d) zadatku riječ je o skupu K, podskupu skupa
    kompleksnih brojeva čija je 2020. potencija jednaka 1.
 
    U skriptama Primjer 4. bavi se upravo time, ali općenito,
    za n-te korijene jedinice, dok je u ovom zadatku samo
    "prigodno" izabrano n = 2020.
 
    Jedna od pogrešaka - da je K = { 1, -1, i, -i}, što su
    4. korijeni jedinice. No, K zapravo ima 2020 elemenata
    i znamo točno napisati sve njih. Među njima su i 4.
    korijeni jedinice (kao grupa od 4 elementa unutar grupe
    od 2020 elemenata).
    Naime, dolazilo je do miješanja ponašanja potencija broja [i]i[/i],
    koje se ponavljaju u ciklusima po 4 i općenito kompleksnog
    broja z.
 
    Ako je z^2020 = 1, to znači da npr. (z^505)^4 = 1,
   ali odatle ne slijedi da je z^4 = 1, nego da je z^505
   4. korijen jedinice te z^505 može biti bilo koji od
   brojeva 1, -1, i, -i.
 
   Međutim, za rješavanje zadatka uopće nije potrebno
   raditi s eksplicitnim izrazima za 2020. korijene jedinice,
   nego samo s definicijskom relacijom  z^2020 = 1.
 
   Jako česta pogreška: provjeravanje asocijativnosti tako
   da se umjesto za z1, z2, z3 "provjerava" za njihove 2020.
   potencije...koje su jednake 1.
   Dosta je lako razumijeti zabunu, kad se brzopleto uvede
   z^2020 = 1 u relaciju (potenciranjem s 2020), što je posve
   suvišno i pogrešno. 
   Nije ekvivalentno  (z1 z2) z3 = z1 (z2 z3) i
   jednakost njihovih 2020. potencija, koja glasi (1 1) 1 = 1 (1 1).
 
   Čista logička zabuna da se jedna implikacija pomiješa
   s ekvivalencijom  (niti 1 i -1 nisu jednaki, premda su im
   kvadrati jednaki, to je isti tip pogreške)
 
   Ovo je dolazilo do izražaja i kod drugih svojstava,
   da sad ne razglabam, a preporučam ipak pažljivo
   pročitati spomenuti Primjer 4. i ponoviti osnovne
   činjenice o kompleksnim brojevima.
 
 - Na više mjesta bilo je uobičajenih nesnalaženja kod
   provjere zatvorenosti, odnosno da zadani skup sa
   zadanom operacijom čini grupoid. Savjet je da se
   uvijek pažljivo pogleda taj uvjet, jer katkad je trivijalan
   ili očigledan, ali ne uvijek. Čak i kad se provjera 
   svodi na vrlo lagani račun, treba spomenuti i obrazložiti.
 
   U rješavanje 4. i 8. zadatka upustilo se (barem po
   primljenim uzorcima) jako malo studenata pa bi bilo
   važno i tim zadacima posvetiti više pozornosti (i rada), jer
   uopće nisu teški, a značajno doprinose razumijevanju
   pojmova.
 
  O 4. zadatku već sam dosta napisao ovdje na forumu,
  a 8. zadatak pruža jako važnu interpretaciju geometrijskih
  činjenica pomoću strukture grupe. 
					
					Upravo je objavljena 2. domaća zadaća. 
 
 
Iako su svi dobili mailom osnovne informacije
 
o pogreškama u rješenjima 1. zadaće, želim navesti 
 
neke česte zabune i krive zaključke. To su uglavnom
 
tipične "početničke" pogreške pri upoznavanju
 
novih pojmova i ispravljaju se vježbanjem, ali ima
 
i nekih logičkih pogrešaka koje nisu stvar "dublje"
 
matematike.
 
 
-  U 5.(d) zadatku riječ je o skupu K, podskupu skupa
 
   kompleksnih brojeva čija je 2020. potencija jednaka 1.
 
 
   U skriptama Primjer 4. bavi se upravo time, ali općenito,
 
   za n-te korijene jedinice, dok je u ovom zadatku samo
 
   "prigodno" izabrano n = 2020.
 
 
   Jedna od pogrešaka - da je K = { 1, -1, i, -i}, što su
 
   4. korijeni jedinice. No, K zapravo ima 2020 elemenata
 
   i znamo točno napisati sve njih. Među njima su i 4.
 
   korijeni jedinice (kao grupa od 4 elementa unutar grupe
 
   od 2020 elemenata).
 
   Naime, dolazilo je do miješanja ponašanja potencija broja i,
 
   koje se ponavljaju u ciklusima po 4 i općenito kompleksnog
 
   broja z.
 
 
   Ako je z^2020 = 1, to znači da npr. (z^505)^4 = 1,
 
  ali odatle ne slijedi da je z^4 = 1, nego da je z^505
 
  4. korijen jedinice te z^505 može biti bilo koji od
 
  brojeva 1, -1, i, -i.
 
 
  Međutim, za rješavanje zadatka uopće nije potrebno
 
  raditi s eksplicitnim izrazima za 2020. korijene jedinice,
 
  nego samo s definicijskom relacijom  z^2020 = 1.
 
 
  Jako česta pogreška: provjeravanje asocijativnosti tako
 
  da se umjesto za z1, z2, z3 "provjerava" za njihove 2020.
 
  potencije...koje su jednake 1.
 
  Dosta je lako razumijeti zabunu, kad se brzopleto uvede
 
  z^2020 = 1 u relaciju (potenciranjem s 2020), što je posve
 
  suvišno i pogrešno. 
 
  Nije ekvivalentno  (z1 z2) z3 = z1 (z2 z3) i
 
  jednakost njihovih 2020. potencija, koja glasi (1 1) 1 = 1 (1 1).
 
 
  Čista logička zabuna da se jedna implikacija pomiješa
 
  s ekvivalencijom  (niti 1 i -1 nisu jednaki, premda su im
 
  kvadrati jednaki, to je isti tip pogreške)
 
 
  Ovo je dolazilo do izražaja i kod drugih svojstava,
 
  da sad ne razglabam, a preporučam ipak pažljivo
 
  pročitati spomenuti Primjer 4. i ponoviti osnovne
 
  činjenice o kompleksnim brojevima.
 
 
- Na više mjesta bilo je uobičajenih nesnalaženja kod
 
  provjere zatvorenosti, odnosno da zadani skup sa
 
  zadanom operacijom čini grupoid. Savjet je da se
 
  uvijek pažljivo pogleda taj uvjet, jer katkad je trivijalan
 
  ili očigledan, ali ne uvijek. Čak i kad se provjera 
 
  svodi na vrlo lagani račun, treba spomenuti i obrazložiti.
 
 
  U rješavanje 4. i 8. zadatka upustilo se (barem po
 
  primljenim uzorcima) jako malo studenata pa bi bilo
 
  važno i tim zadacima posvetiti više pozornosti (i rada), jer
 
  uopće nisu teški, a značajno doprinose razumijevanju
 
  pojmova.
 
 
 O 4. zadatku već sam dosta napisao ovdje na forumu,
 
 a 8. zadatak pruža jako važnu interpretaciju geometrijskih
 
 činjenica pomoću strukture grupe.
					
 
  
					
					
					
				 |