Prethodna tema :: Sljedeća tema |
Autor/ica |
Poruka |
Kralj Forumaš(ica)
Pridružen/a: 07. 12. 2006. (20:25:04) Postovi: (15)16
Spol:
|
|
[Vrh] |
|
bnikola Mali od Foruma (Administrator)
Pridružen/a: 04. 06. 2005. (12:41:23) Postovi: (38D)16
Spol:
Lokacija: Ri-Zg
|
|
[Vrh] |
|
Kralj Forumaš(ica)
Pridružen/a: 07. 12. 2006. (20:25:04) Postovi: (15)16
Spol:
|
|
[Vrh] |
|
Johnny Casino Forumaš(ica)
Pridružen/a: 11. 05. 2003. (17:56:59) Postovi: (10F)16
Spol:
Lokacija: location, location!
|
|
[Vrh] |
|
krcko Forumaš nagrađen za životno djelo
Pridružen/a: 07. 10. 2002. (15:57:59) Postovi: (18B3)16
|
|
[Vrh] |
|
vsego Site Admin
Pridružen/a: 06. 10. 2002. (22:07:09) Postovi: (3560)16
Spol:
Lokacija: /sbin/init
|
|
[Vrh] |
|
Kralj Forumaš(ica)
Pridružen/a: 07. 12. 2006. (20:25:04) Postovi: (15)16
Spol:
|
Postano: 10:41 sub, 3. 3. 2007 Naslov: |
|
|
Jučer sam stavio sve parametre na papir i ispalo je da nece nigdje mrdnut. :roll:
Masa npr Boeinga 747 je 153767.824kg, dakle težina mu je * 9,81, a potisna sila motora (negdje sam procitao, ne znam je li istina) cca 275000N. Zanemarimo trenje, otpor zraka, bugarske ležajeve i Sava gume, svejedno neće poletit.
Istina?
Jučer sam stavio sve parametre na papir i ispalo je da nece nigdje mrdnut.
Masa npr Boeinga 747 je 153767.824kg, dakle težina mu je * 9,81, a potisna sila motora (negdje sam procitao, ne znam je li istina) cca 275000N. Zanemarimo trenje, otpor zraka, bugarske ležajeve i Sava gume, svejedno neće poletit.
Istina?
|
|
[Vrh] |
|
ay4u5unwzb Forumaš(ica)
Pridružen/a: 30. 07. 2003. (19:46:43) Postovi: (5E)16
Spol:
|
Postano: 11:08 sub, 3. 3. 2007 Naslov: |
|
|
[quote="Kralj"]Jučer sam stavio sve parametre na papir i ispalo je da nece nigdje mrdnut. :roll:
Masa npr Boeinga 747 je 153767.824kg, dakle težina mu je * 9,81, a potisna sila motora (negdje sam procitao, ne znam je li istina) cca 275000N. Zanemarimo trenje, otpor zraka, bugarske ležajeve i Sava gume, svejedno neće poletit.
Istina?[/quote]
Ne bi poletio kad bi Boeing bio raketa ;).
Kralj (napisa): | Jučer sam stavio sve parametre na papir i ispalo je da nece nigdje mrdnut.
Masa npr Boeinga 747 je 153767.824kg, dakle težina mu je * 9,81, a potisna sila motora (negdje sam procitao, ne znam je li istina) cca 275000N. Zanemarimo trenje, otpor zraka, bugarske ležajeve i Sava gume, svejedno neće poletit.
Istina? |
Ne bi poletio kad bi Boeing bio raketa .
|
|
[Vrh] |
|
just another lazy student Forumaš(ica)
Pridružen/a: 08. 08. 2004. (23:22:15) Postovi: (36)16
Spol:
|
|
[Vrh] |
|
vsego Site Admin
Pridružen/a: 06. 10. 2002. (22:07:09) Postovi: (3560)16
Spol:
Lokacija: /sbin/init
|
|
[Vrh] |
|
gniksic Forumaš(ica)
Pridružen/a: 16. 02. 2008. (12:01:34) Postovi: (4)16
|
Postano: 12:11 sub, 16. 2. 2008 Naslov: |
|
|
OK, malo je netko nešto pobrkao u ovim filmićima, jer taj avio je imao "relative air-speed" >0 kad je polijetao, dakle, traka se nije kretala istom brzinom kao i avion ni u jednom trenutku. Dakle, taj filmić ne odražava onu situaciju o kojoj raspravljamo.
Razmislimo što bi bilo kad bi bilo:
Neka se traka kreće brzinom v, a avion po njoj u suprotnomo smjeru brzinom v, i neka je ta brzina v>v_{min} koja je potrebna za polijetanje.
Dakle, avion se u odnosu na Zemljinu površinu NE kreće, tj. ima brzinu v_{rel}=0. Možemo pretpostaviti da nema vjetra, dakle, nema ni strujanja preko krila.
Pretpostavimo da će se zbog trake avion odijepiti od Zemlje, tj. trake. Vrlo kratko nakon odljepljivanja imamo u zraku avion koji ima brzinu v=0, kao što je imao i prije. Nagradno pitanje: može li avion letjeti ako ima brzinu 0? Ne može.
Pogledajte sljedeći [url=http://www.youtube.com/watch?v=e813tdXXjb0]filmić[/url], gdje avion slične mase polijeće na samo 6-metarskoj pisti zahvaljujući vjetru. Dakle, avionu za polijetanje (Bernoulli i jednadžba kontinuiteta, ne bih sada o tome...) nužno treba strujanje zraka preko krila.
Fizičar
OK, malo je netko nešto pobrkao u ovim filmićima, jer taj avio je imao "relative air-speed" >0 kad je polijetao, dakle, traka se nije kretala istom brzinom kao i avion ni u jednom trenutku. Dakle, taj filmić ne odražava onu situaciju o kojoj raspravljamo.
Razmislimo što bi bilo kad bi bilo:
Neka se traka kreće brzinom v, a avion po njoj u suprotnomo smjeru brzinom v, i neka je ta brzina v>v_{min} koja je potrebna za polijetanje.
Dakle, avion se u odnosu na Zemljinu površinu NE kreće, tj. ima brzinu v_{rel}=0. Možemo pretpostaviti da nema vjetra, dakle, nema ni strujanja preko krila.
Pretpostavimo da će se zbog trake avion odijepiti od Zemlje, tj. trake. Vrlo kratko nakon odljepljivanja imamo u zraku avion koji ima brzinu v=0, kao što je imao i prije. Nagradno pitanje: može li avion letjeti ako ima brzinu 0? Ne može.
Pogledajte sljedeći filmić, gdje avion slične mase polijeće na samo 6-metarskoj pisti zahvaljujući vjetru. Dakle, avionu za polijetanje (Bernoulli i jednadžba kontinuiteta, ne bih sada o tome...) nužno treba strujanje zraka preko krila.
Fizičar
|
|
[Vrh] |
|
gniksic Forumaš(ica)
Pridružen/a: 16. 02. 2008. (12:01:34) Postovi: (4)16
|
Postano: 12:21 sub, 16. 2. 2008 Naslov: |
|
|
Samo da se dopunim: pogonski element JEST motor i u trenutku idealnog odljepljivanja od trake motor proizvodi određenu snagu, ali avion nema brzinu. Idemo raspisati elementarne fizikalne zakone: trebaju nam:
pogonska sila motora, za koju ćemo pretpostaviti da je konstantna i iznosa F_p
sila kojom vučemo traku F_v
težina motora G
reakcija podloge N, u početku istog iznosa kao i G samo suprotnog smjera
brzina trake i obodna brzina kotača aviona, koje su jednake i u suprotnom smjeru
sila trenja koja omogućuje vrtnju kotača.
Promatrajući iz mirujućeg (vanjskog) sustava vidimo da je y-komponenta brzine aviona i akceleracije nula, budući da je N=G i v_y=0, dakle avion vertikalno ne mrda.
Horizontalno pak vidimo da avion miruje, jer je obodna brzina Super-izdržljivih-kotača^{TM} iznosi točno koliko i brzina trake. Akceleracija je nula budući da je sila kojom povlačimo traku upravo takva da poništi akceleraciju koju bi uzrokovalo kotrljanje kotača.
Dakle, kotači cijelo vrijeme akceleriraju, budući da i motor proizvodi stalnu silu, ali ukupna brzina i akceleracija aviona su nula.
ako je v=0 i a=0, a to su početni uvjeti za jednadžbu gibanja, onda jednostavno NEMA gibanja.
Samo da se dopunim: pogonski element JEST motor i u trenutku idealnog odljepljivanja od trake motor proizvodi određenu snagu, ali avion nema brzinu. Idemo raspisati elementarne fizikalne zakone: trebaju nam:
pogonska sila motora, za koju ćemo pretpostaviti da je konstantna i iznosa F_p
sila kojom vučemo traku F_v
težina motora G
reakcija podloge N, u početku istog iznosa kao i G samo suprotnog smjera
brzina trake i obodna brzina kotača aviona, koje su jednake i u suprotnom smjeru
sila trenja koja omogućuje vrtnju kotača.
Promatrajući iz mirujućeg (vanjskog) sustava vidimo da je y-komponenta brzine aviona i akceleracije nula, budući da je N=G i v_y=0, dakle avion vertikalno ne mrda.
Horizontalno pak vidimo da avion miruje, jer je obodna brzina Super-izdržljivih-kotača^{TM} iznosi točno koliko i brzina trake. Akceleracija je nula budući da je sila kojom povlačimo traku upravo takva da poništi akceleraciju koju bi uzrokovalo kotrljanje kotača.
Dakle, kotači cijelo vrijeme akceleriraju, budući da i motor proizvodi stalnu silu, ali ukupna brzina i akceleracija aviona su nula.
ako je v=0 i a=0, a to su početni uvjeti za jednadžbu gibanja, onda jednostavno NEMA gibanja.
|
|
[Vrh] |
|
MKova Forumaš(ica)
Pridružen/a: 01. 10. 2005. (18:24:38) Postovi: (187)16
Spol:
|
|
[Vrh] |
|
Melkor Forumaš(ica)
Pridružen/a: 07. 10. 2004. (18:48:00) Postovi: (291)16
Spol:
Lokacija: Void
|
|
[Vrh] |
|
gniksic Forumaš(ica)
Pridružen/a: 16. 02. 2008. (12:01:34) Postovi: (4)16
|
|
[Vrh] |
|
vsego Site Admin
Pridružen/a: 06. 10. 2002. (22:07:09) Postovi: (3560)16
Spol:
Lokacija: /sbin/init
|
Postano: 13:10 sub, 16. 2. 2008 Naslov: |
|
|
@MKova: Pripazi na izrazavanje. :roll: Covjek se potrudi obrazloziti svoj stav, sto ti ne moras procitati, ali ti nista ne daje za pravo da ga "popljujes" krajnje neargumentiranim "ja ne znam sto si sve tu natrkeljo". :roll:
[quote="gniksic"]Super-izdržljivih-kotača^{TM} iznosi točno koliko i brzina trake. Akceleracija je nula budući da je sila kojom povlačimo traku upravo takva da poništi akceleraciju koju bi uzrokovalo kotrljanje kotača.[/quote]
Ovdje grijesis. :) Traka bi ponistila kretanje aviona kad bi se on odgurivao od tla, no on to ne radi; avioni se "odguruju" od okolnog zraka. 8) Jedina smetnja koju traka producira je jaca sila trenja (izmedju kotaca i avionia), no to je zanemarivo u usporedbi s potisnom silom motora. :)
Kwaka je bas u tome da avion nece ostati na mjestu, tj. da ga traka ne moze zadrzati. 8)
Ajmo ovako: Slozis bacvu na kotacima i u nju stavis cca 100kg tereta, a za nju zakacis spagu. :) Bacvu stavis na pokretnu traku koja polako ubrzava do koje god brzine zelis. 8) Sto mislis, mozes li zadrzati tu bacvu na mjestu (ti, kao covjek koji nije He-Man) samo drzanjem spage (ti, jasno, nisi na traci)? :-k
Ista stvar je i s avionom: bacva se traci "odupire" ne vrtnjom kotaca nego "odgurivanjem" od svijeta koji je za traku "vanjski" (zrak kod aviona, ti koji drzis spagu kod bacve). :)
Dapace, sto tebe prijeci da povuces bacvu u smjeru suprotnom od smjera trake? :)
P.S. Vidim da si odustao od napisanog dok sam ja ovo pisao... neka ovo tu ipak ostane... za buduce narastaje... ;)
@MKova: Pripazi na izrazavanje. Covjek se potrudi obrazloziti svoj stav, sto ti ne moras procitati, ali ti nista ne daje za pravo da ga "popljujes" krajnje neargumentiranim "ja ne znam sto si sve tu natrkeljo".
gniksic (napisa): | Super-izdržljivih-kotača^{TM} iznosi točno koliko i brzina trake. Akceleracija je nula budući da je sila kojom povlačimo traku upravo takva da poništi akceleraciju koju bi uzrokovalo kotrljanje kotača. |
Ovdje grijesis. Traka bi ponistila kretanje aviona kad bi se on odgurivao od tla, no on to ne radi; avioni se "odguruju" od okolnog zraka. Jedina smetnja koju traka producira je jaca sila trenja (izmedju kotaca i avionia), no to je zanemarivo u usporedbi s potisnom silom motora.
Kwaka je bas u tome da avion nece ostati na mjestu, tj. da ga traka ne moze zadrzati.
Ajmo ovako: Slozis bacvu na kotacima i u nju stavis cca 100kg tereta, a za nju zakacis spagu. Bacvu stavis na pokretnu traku koja polako ubrzava do koje god brzine zelis. Sto mislis, mozes li zadrzati tu bacvu na mjestu (ti, kao covjek koji nije He-Man) samo drzanjem spage (ti, jasno, nisi na traci)?
Ista stvar je i s avionom: bacva se traci "odupire" ne vrtnjom kotaca nego "odgurivanjem" od svijeta koji je za traku "vanjski" (zrak kod aviona, ti koji drzis spagu kod bacve).
Dapace, sto tebe prijeci da povuces bacvu u smjeru suprotnom od smjera trake?
P.S. Vidim da si odustao od napisanog dok sam ja ovo pisao... neka ovo tu ipak ostane... za buduce narastaje...
_________________ U pravilu ignoriram pitanja u krivim topicima i kodove koji nisu u [code]...[/code] blokovima.
Takodjer, OBJASNITE sto vas muci! "Sto mi je krivo?", bez opisa u cemu je problem, rijetko ce zadobiti moju paznju.
|
|
[Vrh] |
|
gniksic Forumaš(ica)
Pridružen/a: 16. 02. 2008. (12:01:34) Postovi: (4)16
|
|
[Vrh] |
|
ma Forumaš(ica)
Pridružen/a: 27. 01. 2007. (12:06:50) Postovi: (347)16
Spol:
|
|
[Vrh] |
|
Frane Forumaš(ica)
Pridružen/a: 20. 01. 2008. (12:23:16) Postovi: (9)16
Lokacija: 127.0.0.1
|
|
[Vrh] |
|
shumi1 Forumaš(ica)
Pridružen/a: 04. 11. 2005. (20:28:04) Postovi: (9F)16
Spol:
|
|
[Vrh] |
|
|